Sidor

Friday, September 10, 2010

Datorer??


Hej
Jag måste bara skriva av mig!

Idag har jag jobbat, jag var helt slut när jag satte mig på rast för att bläddra lite lätt i Kungälvsposten och slänga i mig maten, till råga på allt så var jag tvungen att avbryta min lunch för det räckte inte till med personal.
Då skall jag tillägga att vi är två färre på helgen!
Så idag är vi många om man ser på våran personaltäthet.


Jag känner mig så otillräcklig , vi ansvarar för allt för dessa personer och det handlar verkligen om allt!
Lagar skall följas, rätt mediciner skall ges, larm skall svaras på, träningar skall göras, injektioner skall ges dokumentationer skall skrivas..
Vi springer verkligen i våra korridorer, ja ni förstår.
Jag jobbar som undersköterska kanske jag skall tillägga.

Igår fick vi reda på att våran budget är 6,4 miljoner på ett år!
Det innefattar ca 20 undersköterskor.
Vi har inget att ta till för att få bättre personaltäthet..

Ok!
Hur funkar det då när man läser i Kungälvsposten, att ALLA elever, ALLA skall få en dator som är värd 155kr+15/måpnaden x 2000 elever? (4 miljoner)
Det är en hel del på ett år, nästan den totala årslönen vi 20 undersköterskor har ihop!
Jag säger inget om dem som inte har råd att köpa en dator, självklart är det kanon att dem får en.
Men vem har kollat vem som behöver en?
Så vitt jag vet, så har nästan alla eleverna en egen bärbar dator sedan tidigare och vet inte ens själva vad dem skall med en andra dator till?

Jag anser att dessa pengar som andvänds till att köpa in 2000 datorer andvänds helt sjukt fel!
Att skolan verkar ha ett överskott i budget som borde använts mycket bättre, som personal, eller att det stoppas in i andra verksamheter som sjukvård/äldreomsorg mm.

Vi har inte råd att inte kolla upp saker i kommunen, det gäller miljontals kronor!

Så tips till nästa år:

Gör en utvärdering av vilka barn/elever som inte har en dator sedan tidigare och vilka som inte har den ekonomin att dem kan köpa en egen dator till sina barn.
Köp in datorer till dem och spara miljoner....

Skulle vara kul att se hur många timmar som använts till facebook i skolan sedan i Tisdags :)

//Bitternatta!!

No comments: